Check lampje knippert en/of brand

Alle informatie omtrent de Lupo & Arosa op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Check lampje knippert en/of brand

Berichtdoor Lupochris » 13 jan 2010 21:07:25

Goedenavond rijders,

ik heb een vraagje en misschien kunnen jullie mij daarbij helpen.
Zondag gaat bij het rijden bij mij ineens het CHECK lampje branden.En de auto begint te stotteren en te stoten maar toch heel thuisgekomen.
Volgens het boekje heeft het met het uitlaatsysteem, lambdasonde of katalysator te maken, dat denk ik dus.
Ik bracht hem terug naar de garage waar ik hem had gekocht en die vertelde dat de bobine stuk was.
In de middag ging ik weer terug om de auto op te halen, was de bobine niet kapot maar nu waren het de bougiekabels volgens hun.
Volgende dag opgehaald en meegenomen met nieuwe bougies en nieuwe kabels. CHECK lampje was uit.
Weer op weg naar mijn werk begon het lampje weer te branden en de auto begint weer met inhouden.
Wat kan er nou kapot zijn?
Vertel mij wat het is dan kan ik weer terug naar de garage om het op te lossen,

Alvast bedankt voor de hulp,

Chris
Lupochris
Newbee

Re: Check lampje knippert en/of brand

Berichtdoor Andso » 13 jan 2010 21:26:14

Aller eerst welkom bij de club van brandende check en of EPC lampjes in een Lupo. Ik heb er zelf ook last van grote nadeel wat ik heb met mijn lupo als ze branden dat ze m bij de dealer uitlezen en de computer zegt gewoon 0 storingen maar ze branden toch echt! In mijn laatste geval was het weer het gaskleppenhuis deze laten reinigen motorinstellingen opnieuw geladen en de lampjes zijn weer vrolijk uit.

Maar het check en of EPC lampje kan honderd duizend oorzaken hebben het hoeft dus echt niet te zijn zoals het boekje beschijft. Ben je naar een universele garage geweest of naar een VW dealer met dit probleem?
Afbeelding

Cute Girls Are Never Satisfied
Andso
Opper spammer

Berichtdoor casper » 13 jan 2010 23:05:23

Gezien het probleem met het stotteren denk ik aan een kapotte vacuumslang, zelf ook gehad.
Hebben Lupos volgens mij wel vaker last van, je motor krijgt door dit lek valse lucht (niet geregeld door het gasklephuis) en de lambdasonde snapt de verbrandingsgassen niet meer (te veel lucht) en gaat dan over op een noodprogramma, Je gasklepregelaar geeft keer op keer door dat er minder lucht doorgevoerd is dan de lambdasonde aangeeft en dan gaat je motor zich ook keer op keer weer bijstellen wat hij niet kan met als gevolg sputteren en stotteren.

Bij een klein lek (scheurtje) is het probleem niet direct merkbaar, maar meestal alleen wanneer je plankgas geeft of bij een warmere motor, Kunststoffen worden bij warmte iets flexibeler. En vormt zich bij plankgas dan een soort grotere onderdruk waardoor dit scheurtje zich opent en valse lucht naar binnen laat. (klopt theoretisch niet helemaal maar het idee wel. Sorry ben pas sinds kort in het bezit van een lupo, maar heb hiervoor een aantal gasklephuizen gemaakt voor mijn seicento)

in ieder geval succes ermee!
casper
Newbee

Berichtdoor Lupochris » 13 jan 2010 23:11:22

Ik ben bij een universele garage geweest.
Ik weet niet of ik de naam mag vermelden......Lexmond IJsselstein.

Gr Chris
Lupochris
Newbee

Berichtdoor Xtreme » 14 jan 2010 00:03:08

Zou ook naar een garage gaan die het voor je neus kunnen uitlezen...misschien wordt je daar ook wijzer van...
Xtreme
Über spammer

Berichtdoor Toettie » 7 jan 2021 11:54:41

Hoi Casper, kun je zo'n vacuumslang zelf vervangen?
Toettie
Nieuw lid

Keer terug naar Techniek & Onderhoud