Vraag m.b.t foutmelding

Alle informatie omtrent de Lupo & Arosa op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Vraag m.b.t foutmelding

Berichtdoor RenéW » 28 nov 2018 18:57:22

Beste forumleden,

De laatste tijd loopt de Seat Arosa 1.0 1998 AER stationair en onder het rijden
niet méér zo als vanouds. ( Ik lees de auto uit met VCDS-lite )
In Februari 2018 is de oliedruksensor vervangen, en in maart de temp.sensor
i.v.m defect. Toen kwam de foutmelding 00561 aan de orde.

Enkele dagen geleden de auto wederom uitgelezen, en kwam de volgende
foutmelding weer aan bod.

00561 mixture adaption 15-00 adoption limit ( add ) not reached
00561 mixture adaption 13-00 adaption limit ( mull ) not reached
readiness n/a

Inmiddels heb ik de MAP sensor schoongemaakt met remmenreiniger,
en gisteren de carterontluchting i.v.m hevige sludge.
De foutmelding gewist, máár kwam na 'n tijdje gereden te hebben,
toch weer terug.

Ik begrijp dat er meerdere oorzaken bij deze foutmelding kunnen zijn, Máár
kan iemand mij als hobbyist een tip geven, hoe ik het e.e.a verder
nalopen om het probleem op te sporen ?

Kan een vacuumlek , lambdasensor, of lekkage van de uitlaat een rol hierin
spelen.

B.v.d voor jullie advies
Groet René,
RenéW
Wannabe stalker
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 22 feb 2015 19:39:49

Re: Vraag m.b.t foutmelding

Berichtdoor LupoAHT » 29 nov 2018 12:22:32

Op de (zeer nuttige) website van Gerrit Speek is de volgende info te vinden : http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00561.html

Meest wrs is er dus iets mis met de brandstofdruk ....
LupoAHT
Wannabe stalker
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 9 apr 2014 18:46:30

Re: Vraag m.b.t foutmelding

Berichtdoor RenéW » 29 nov 2018 19:40:08

Hallo LupoAHT,
Bedankt voor de reactie. De site van Gerrit Speek kende ik inderdaad, en haal hier met regelmaat
info vandaan.

Is de brandstofdruk voor een hobbyist makkelijk te meten ? ( evt. met VCDS-lite )
Bestaat er een How to hoe een brandstofdrukregelaar vervangen moet worden ? Of heb je dan speciaal
gereedschap ect. nodig ?
Of is dit méér iets voor de vakman ?

b.v.d voor de info.
Groet René,
RenéW
Wannabe stalker
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 22 feb 2015 19:39:49

Re: Vraag m.b.t foutmelding

Berichtdoor LupoAHT » 29 nov 2018 22:48:13

Ik zou eens beginnen met die zaken uit de lijst van 'mogelijke oplossingen' te checken die je wel zelf kunt doen, zoals bijv een vacuumlek in je inlaattraject , lekkage bij je uitlaatspruitstuk en de tankklep ..

De brandstofdruk meten zul je door een garage moeten laten doen, er zijn legio kleinschalige vakgarages die dat kunnen voor een reeel bedrag, vaak beschikken ze ook wel over VCDS en kunnen dan goed met je meedenken zonder dat je het veel geld kost
LupoAHT
Wannabe stalker
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 9 apr 2014 18:46:30

Re: Vraag m.b.t foutmelding

Berichtdoor RenéW » 30 nov 2018 09:19:23

Top LupoAHT, bedankt voor het meedenken en de tips.
Ga hier zo snel mogelijk mee aan de slag.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet René,
RenéW
Wannabe stalker
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 22 feb 2015 19:39:49

Re: Vraag m.b.t foutmelding

Berichtdoor RenéW » 30 nov 2018 09:54:10

Nog even een vraag,
Klopt het dat je met rook een eventueel lek kunt opsporen, in het inlaattraject en
bij het uitlaatspruitstuk ?

Zo ja, als ik bijvoorbeeld de slang van de remcilinder losmaak, of de dikke slang
die naar de carterontluchting gaat, en hier rook in blaas zou dit kunnen werken.
Of moet dit op andere slangen gebeuren ?
Misschien een domme vraag..
B.v.d voor de info

Groet René,
RenéW
Wannabe stalker
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 22 feb 2015 19:39:49


Keer terug naar Techniek & Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten