AHT olie in KVS

Alle informatie omtrent de Lupo & Arosa op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

AHT olie in KVS

Berichtdoor lupo1punt0 » 16 sep 2017 12:00:43

Betreft 1.0 AHT. Ik heb momenteel olie in de koelvloeistof. Dit zal de koppakking zijn of is er nog iets van een oliekoeler?

De inlaat, kan deze als geheel losgehaald worden? Uitlaat bij de eerste flens eraf begrijp ik?

Na montage koppakking moet de motor warm gedraaid worden voorafgaand aan basisafstelling, maar start/loopt de motor dan al wel?

Verder valt me op dat de olievuldop op de plastic kap zit ipv op de kleppendeksel, en zeker niet luchtdicht. Verzoorzaakt dat geen sludge? Ik zie nl. wel wat sludge onder de dop reeds.

Hoe krijg ik het koelsysteem schoon?

Bedankt voor meedenken.
lupo1punt0
Nieuw lid

Re: AHT olie in KVS

Berichtdoor LupoAHT » 18 sep 2017 09:57:46

Dat is idd hoogstwaarschijnlijk een lekkende koppakking, komt veel voor bij de AHT motortjes

Je vragen :

*in- en uitlaatspruitstuk gewoon aan de kop laten zitten, alleen de 4 moeren bij de 1e flens losmaken
*de tuimelaaras eerst monteren zoals hij zat, de motor loopt dan gewoon zonder risico op klepschade, pas na goed warmdraaien opnieuw de basisafstelling doen

*de sludge komt vooral door je lekkende koppakking, hoewel deze motortjes sowieso nogal sludge-gevoelig zijn, meestal vooral kleine afstanden ...

*je koelsysteem kun je doorspoelen met water, maar echt nodig is het niet, wel nieuwe KVS uiteraard

Succes !
LupoAHT
Wannabe stalker

Berichtdoor lupo1punt0 » 18 sep 2017 12:45:07

Dank voor de antwoorden. Ben blij dat ik het zelf kan doen, een pakking kost 10 euro :)

Nog paar vraagjes..

Er is geen oliekoeler aanwezig op de AHT klopt dat? En de motorsteunen bv die bij waterpomp kan ik gewoon loshalen zonder blok op te krikken?

Verder valt me op dat tussen 1 en 2 het motortje soms wat schokkerig is, indien motor koud dan is het sterker, heeft dit een specifieke oorzaak?

Achter het luchtfilter komt een rode vacuumlijn vandaan, deze is aan gesloten op de hoofdvacuum welke ook naar de rembekrachtiger gaat. Waar is deze rode vacuumlijn voor? Deze was van zijn tstukje afgebroken.. Rubber mofje verstaft. Maar ik mark na opnieuw aansluiten geen verschil, dus waar is die voor?

Verder is het best een fijn blok en zuinig.
lupo1punt0
Nieuw lid

Berichtdoor lupo1punt0 » 29 dec 2017 16:38:50

Ik ben een paar maandjes verder, ondertussen remschijven/blokken/slangen, gasklephuis en achter schokdemper stootrubbers vervangen. APK rolde die toen zo door, alleen banden achter laten vervangen door ene paar goede gebruikte.

Ik ben nu aan de koppakking toe. Ik zal een verslagje met zo mogelijk foto's plaatsen. Ik ga gelijk even de kleprubbers doen en de spanrol met riem.

Vraagje: kan je van bovenaf bij alle 4 de uitlaat spruitstuk moeren? Sleutel 13 meen ik.
lupo1punt0
Nieuw lid

Berichtdoor lupo1punt0 » 20 jun 2018 18:33:25

Nog even een updateje. Koppakking is goed te doen bij een AHT, de distributie zit onder op het blok. Ik had er eerder in het voorjaar over een aantal dagen een half uur per dag werk aan.

De kop met spruitstukken en al losgehaald, hiervoor moet je wat priegelen en/of onder de auto met ratel/verlengstuk werken.

Nieuwe pakking en kopbouten besteld. Verder veel naar deze video gekeken: https://youtu.be/MiXT8_niUgQ

Kop heb ik niet gevlakt, deze nagemeten met stalen lineaal en was 0.05 mm, dit is prima en trek je recht met aantrekken van de bouten. Goed schoonmaken met schuurwol van 3M

Verder ook de klepseals gedaan, ik beschik over een kleppentang. De oude waren wat versleten. Daarnaast ook nieuwe o-ringen op de verstuivers gedaan. 14 euro 8 stuks ebay.co.uk (of 5 euro per stuk bij de dealer) en de passende klepseals zijn 80 cent bij Mister Auto. De pakking 15 euro en kopbouten 15 euro (Ajusa, zie Youtube video) zijn bij Autodoc vandaan.

De basis instelling wilde ik opnieuw gaan doen, maar ik denk ik probeer het eerst wel, en afstellen bleek niet nodig. De afstelling was nog in orde, de motor liep meteen perfect.

Olie meteen ververst en aan de motorolie 1 liter ATF en 1/3 fles Seafoam toegevoegd (samen normaal 4 liter). Hiermee ongeveer 1500 km gereden. Extra verversing pas gedaan, olie kwam er pikzwart uit. De Lupo heeft nu na een paar maanden weer alle PK's en rijdt veel en veel beter als in het begin. Verder is het kleppentreintje brandschoon nu waar het een grote zwarte sludge bende was eerst en de motor tikkert totaal niet meer. Ik heb er nu 15W40 van de Lidl in zitten. Koelvloeistof Long Life van de Action 2 euro de fles.

Nog belangrijk punt: let erop dat de brandstof slang zeer goed afdicht, als deze ook maar een klein beetje lekt moet de motor harder werken (arm mengsel druk valt weg vooral bij optrekken), monteer een goede Gates slang met nieuwe slangklemmen, en dan niet van die knijpdingen. De Lupo rijdt en trekt er merkbaar beter mee op omdat er geen drukval plaatsvindt. Mogelijk draagt dit bij aan de koppakking welke voortijdig stuk gaan op veel AHT's. Zoiets simpels als een slang.

Ik heb van LupoAHT nog wel wat tips gehad mbt basisafstelling, maar de was dus niet nodig in mijn geval:
Het begrip 'tuimelen' is iets uit de basale techniek van 4-tact verbrandingsmotoren. Het geeft het moment aan dat de uitlaatklep geheel sluit en dan direct daarna de inlaatklep opent. De cylinder 2 stuks verderop zit dan aan het begin van de werkslag en daarbij zijn dan de nokken van de nokkenas het verst verwijderd van de tuimelaar, dus het moment om de speling te stellen.

Ik schreef het al eens, maar probeer NOOIT de speling af te stellen bij een koude motor. Bij deze onderliggende hydraulische klepstoters moeten ze goed warm en 'op druk' zijn, anders wordt het een puinhoop. Dus monteer eerst de tuimelaaras zoals hij eraf gekomen is , draai de motor goed warm en doe dan de basisafstelling zoals beschreven.

Werk dan als volgt :
Krik het rechter voorwiel op, laat het wiel zitten. Zet de auto in de 4e versnelling en draai het voorwiel in de rijrichting, zonder bougies draait de motor dan gemakkelijk mee. Draai net zo lang tot je de uitlaatklep van cyl 1 ziet sluiten en direct daarna het begin van openen van de inlaatklep. Ietsje terugdraaien tot het tuimelmoment en je kunt dan de kleppen van cyl 4 stellen. Stelbout aandraaien tot net op de klep en dan nog 2 volledige windingen naar onder. 720 graden dus !! De hydraulische stoter heeft dan precies de goede voorspanning. De ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2, dus draai aan het wiel tot cyl 3 tuimelt, en stel dan cyl 2, en dan nog 4 tuimelen - 1 stellen en 2 tuimelen - 3 stellen. Het is eigenlijk heel eenvoudig als je begrijpt waar je mee bezig bent.

Nogmaals dank LupoAHT voor alle hulp en we hebben er weer 1 van de sloop gered haha!
lupo1punt0
Nieuw lid

Berichtdoor LupoAHT » 21 jun 2018 16:40:48

Geen dank, leuk om te horen dat het goed gelukt is ! :D
Overigens had ik altijd wel de basisafstelling van de kleppen opnieuw gedaan, het is ook onmogelijk om te weten dat de afstelling 'goed' is zonder de stelschroeven losgedraaid te hebben :wink:

Sinds 2 dagen zijn we voor het eerst in 10 jaar zonder Arosa of Lupo :oops: , het lupotje is verkocht
Ik heb ze altijd heel leuk gevonden (vanaf de introductie) en mijn dochters hebben er met veel plezier in gereden ... en ikzelf heb er met veel plezier aan gesleuteld.

Ik heb nog wat nuttige zaken 'te geef', kijk daarvoor even in het 'te koop' gedeelte
LupoAHT
Wannabe stalker

Berichtdoor lupo1punt0 » 30 jun 2018 16:26:30

Jammer LupoAHT ! Het is bijna een klassiekertje. En je hebt gelijk, ik ga de basisafstelling binnenkort opnieuw doen, niet dat ik iets merk, maar meer voor de zekerheid.
lupo1punt0
Nieuw lid

Keer terug naar Techniek & Onderhoud