Tikkende kleppen.

Alle informatie omtrent de Lupo & Arosa op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Tikkende kleppen.

Berichtdoor willem44 » 4 jun 2017 21:38:24

Ik ben sinds kort eigenaar van en VW Lupo 10 AHT bj 1999.
En sinds gister hoor ik een irritant getik onder de motor kap .
Heb vandaag de kleppendeksel er af gehaald en even gekeken naar de tuimelaars 7 zitten strak op de kleppen 1 heeft 5mm speling .Nu mijn vraag ,kan ik die ene tuimelaar ook strak op de klep stellen of raakt de klep dan de zuiger(speling veroorzaakt het getik)
willem44
Nieuw lid

Re: Tikkende kleppen.

Berichtdoor LupoAHT » 5 jun 2017 11:52:02

Op zich zijn tikkende klepjes bij een AHT gebruikelijk, kan weinig kwaad zolang hij verder goed loopt
De speling bij die ene tuimelaar lijkt wel veel te veel, heb je het wel bij warme motor gecheckt ?? ... bij koude motor is het namelijk volledig onbetrouwbaar !!!
Je motor heeft 'onderliggende' hydraulische stoters, dus feitelijk mag je überhaupt geen speling voelen. Als de speling bij warme motor nog steeds zoveel is ... is óf de betreffende hydraulische stoter defect en zit in z'n onderste stand vast ... óf er is onoordeelkundig aan de afstelbout gedraaid ...

Het best kun je beginnen met opnieuw de basisafstelling af te stellen, dit moet bij WARME motor. De procedure daarvan staat goed beschreven in de vraagbaak die je vanaf deze site kunt downloaden ...
Kort samengevat : als bij cyl-1 de kleppen tuimelen, kun je de kleppen bij cyl-4 afstellen : de afstelbout losdraaien, aandraaien tot op de klepsteel en dan nog 2 volle slagen verder. Dan idem bij cyl-3 ... cyl-2 ;; cyl-4 ... cyl-1 ;; cyl-2 ... cyl-3
Als de klep direct meegaat naar beneden is de stoter kapot, maar kun je je redden om dan de ouderwetse afstand in te stellen, dat is ongeveer 0,2 mm bij een uitlaatklep en 0,15 mm bij een inlaatklep ...

Door de auto in de 4e versnelling te zetten en even het rechter voorwiel op te krikken kun je met wiel de nokkenas simpel verdraaien.
En altijd een nieuwe kleppendekselpakking monteren, die gaat eigenlijk altijd lekken bij hergebruik, kost 5€
LupoAHT
Wannabe stalker

Berichtdoor willem44 » 5 jun 2017 15:21:10

Controle was bij warme motor.
Bedankt voor info.
willem44
Nieuw lid

Berichtdoor willem44 » 10 jun 2017 12:19:48

Tikken is voorbij en loopt nu goed ondanks de kapotte kleppen stoter.
willem44
Nieuw lid

Berichtdoor H A N S » 3 jul 2017 20:55:32

:thumbup:
Cars:
Seat Arosa 1.4 8v
VW Lupo 1.6 16v GTI
Citroën Xantia 1.8 16v
H A N S
Moderator

Keer terug naar Techniek & Onderhoud