Distributie loshalen krukas bout

Alle informatie omtrent de Lupo & Arosa op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Distributie loshalen krukas bout

Berichtdoor 2cv6 » 22 dec 2018 19:38:02

Ik ben bezig met de distributie riem van een Lupo 1.4 16v te vervangen. Ik krijg alleen de krukasmoer niet los. Zoals in de Vraagbaak staat heb ik de nokkenassen met het speciaal gereedschap vast gezet. Toen de bout met een luchtsleutel geprobeerd los te draaien. Dat lukte niet. Daarop een wringijzer er op gezet en daar aan gedraaid. Dat had ik dus niet moeten doen. De krukas heeft gedraaid en de nokkenassen waren geblokkeerd. gevolg is dus dat de timing nu niet meer klopt. De riem is gewoon ca 3 tanden over de tanden van de krukas poelie geslipt.
Ik heb een zwaardere luchtsleutel gehaald, eentje die ze bij vrachtwagens gebruiken, maar ook daar lukte het niet mee. Het resultaat is dus dat ik niet meer kan rijden, maar ook de timing niet meer goed kan krijgen zolang de krukaspoelie er niet af kan.
Wie heeft goede raad? Ik zit er aan te denken om de poulie te laten zitten en het onderste deel van de distributieriem kap er af te zagen, zodat de kap er af kan en ik de timing weer goed kan zetten.
Blauwe Arosa 1.4 uit 2000 van mijn dochter
Mijn auto: een Citroen 4 deurs cabrio met 28 PK. Een Lelijke Eend dus.
2cv6
Nieuw lid

Re: Distributie loshalen krukas bout

Berichtdoor sleutelaar » 26 dec 2018 12:17:20

Misschien regelmatig inspuiten met WD40, zodat het goedje in de schroefdraad kan inwerken.
Hier gaat wel een paar dag overheen.

Heb je deze auto 2de hands? dan zou het ook wel eens kunnen zijn dat een vorige eigenaar zo leuk is geweest om die bout met rode loctite vast te zetten.
dan krijg je die bout iid niet zomaar los.
In dat geval de bout eerst verhitten zodat die loctite smelt.

Hoop dat je hiermee verder komt, of de bout al los hebt.

SUCCES!
Ik heb de ruitenwissers er maar af gehaald, dan kan de politie er ook geen bekeuring er meer onder stoppen :)
sleutelaar
Nieuw lid

Keer terug naar Techniek & Onderhoud