Schokdempers

Alle informatie omtrent de Lupo & Arosa op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Schokdempers

Berichtdoor kemp » 18 dec 2017 12:27:29

Beste leden,

Als onderdeel van een onderzoek dat ik verricht op de TU in Eindhoven, wil ik de karakteristieken van de schokbrekers van de Lupo in kaart brengen (voor- en achterzijde).

Er staan een aantal exemplaren van de Lupo tot mijn beschikking, allen van de lichtgewicht 3L uitvoering. Inspectie van de schokbrekers die er nu op zitten geeft aan dat deze versleten zijn, het is mogelijk dat ze intern lekken of simpelweg op zijn, in ieder geval niet goed genoeg om data mee te verzamelen.

Vervangende schokbrekers lijken alleen maar verkrijgbaar te zijn in de 'normale' uitvoering, gemaakt van ijzer en niet van aluminium. Eventuele exemplaren van een auto-sloper zijn hoogstwaarschijnlijk ook niet geheel representatief meer na een lang leven onder een auto.

Nu zou ik graag willen weten of deze normale schokbrekers af-fabriek wezenlijk verschillend zijn qua demping-karakteristieken of dat het enige verschil is dat deze van ijzer gemaakt zijn.
Hopelijk kan iemand me hier aan documentatie helpen of meer informatie verschaffen.

Groet,

Guy
kemp
Nieuw lid

Re: Schokdempers

Berichtdoor Johan 3L » 18 dec 2017 21:07:25

Weet je zeker dat de veren van aluminium zijn voor de 3L?

Ik ken de 3L vrij aardig, en dat heb ik nog niet eerder gehoord.
Ik ken enkele mensen die in Lupo's 3L doen (reparatie/handel) en kan je misschien wel een goede kant opsturen
Johan 3L
Freak

Keer terug naar Techniek & Onderhoud