Skoda Citigo - nieuwstopic

Alle informatie omtrent de Up!, Mii & Citigo op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Skoda Citigo - nieuwstopic

Berichtdoor MeerArosa » 16 mei 2012 08:12:23

Skoda Citigo: de Up uit het oosten
Zoals beloofd komt ook Skoda met zijn eigen versie van de Volkswagen Up. Dit is ‘m dan: de Citigo, die vanaf volgende zomer het voordelige broertje moet zijn van de VW.


De Volkswagen Groep is tamelijk afwezig in het A-segment dat druk bevochten wordt door modellen als de Aygo, Twingo en Picanto. Dat wordt de komende tijd ruim goedgemaakt. De Up is vanaf heden de troef van VW in het A-segment, Seat en Skoda volgen met hun eigen variant op die stadsauto. Die komen beide volgend voorjaar op de markt. Dit is de versie van Skoda, die Citigo is gedoopt. Alle drie de auto’s komen uit de fabriek in het Slowaakse Bratislava.

Vanzelfsprekend is de Citigo grotendeels gelijk aan de Up. Beide hebben ze een lengte van 3,56 meter en komen ze als drie- en vijfdeurs. Ook de wielbasis is met 2,51 meter gelijk en de bagageruimte van 251 liter. Met een neergeklapte achterbank is dat 951 liter. Het motorenaanbod is eveneens gelijk: ook hier maakt de 1,0-liter driecilinder zijn opwachting met vermogens van 60 en 75 pk. Skoda geeft daarvoor een CO2-uitstoot op van 105 en 108 gram. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 14,4 of 13,2 seconden en de Citigo weegt 829 kg. De topsnelheid van het stadsautootje is afhankelijk van de motor 160 of 171 km/u.

Een diesel komt er niet; wel wordt er gewerkt aan een CNG-versie (aardgas) waarvoor een uitstoot van 79 gr/km wordt beloofd. Verder is er nog de Greentec-versie die wat aanpassingen heeft om de auto zuiniger te maken. De dorst van de driepitter wordt teruggebracht tot 4,2 en 4,3 liter per 100 km voor de 60 en 75 pk en dat betekent een CO2-uitstoot van 97 en 99 gr/km.

Ook op andere vlakken lijkt de Citigo op de Up. Het City Safe Drive, dat de auto vanaf 30 km/u kan afremmen tot stilstand in noodsituaties, zien we ook op de optielijst van deze Tsjech. Standaard is de Citigo echter wat kaler uitgerust. ESP is bijvoorbeeld niet standaard en dit tweekleurige dashboard is er pas in de hogere uitrustingsniveaus. Een prijs voor de Citigo geeft Skoda pas vrij als de komst van het model dichterbij is. Vast staat natuurlijk dat hij goedkoper zal zijn dan een Up. “De Citigo wordt echter geen goedkope auto, maar wel voordelig,” aldus Skoda.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron: Autoweek.nl

Gereden: Skoda Citigo
Eigenlijk heeft het best lang geduurd voordat Skoda met een model in het a-segment op de markt kwam, terwijl een goedkope auto voor het volk juist bij het merk past.

VW had ooit de Lupo, samen met de Seat Arosa, maar de Tsjechen stonden buiten spel. Maar nu is er dan het trio VW Up, Seat Mii en Skoda Citigo. Op dit moment maken we in de omgeving van Praag kennis met de eerste Skoda die op een model van Volkswagen gebaseerd is.

Uiterlijk onderscheidt hij zich met name door de achterklep van staal en het ontbreken van het knikje in de achterste zijruit. Onder het kleine motorkapje snort een 1,0-liter driecilindermotor met in ons geval 75 pk (er is ook een versie met 60 pk). Bij het instappen valt op dat het interieur breder is dan dat van veel andere auto’s in deze klasse. Zit je vaak schouder aan schouder, in de Citigo is er duidelijk meer afstand. Bovendien heb je niet het gevoel in een kleine auto te zitten. Het dashboard zit vrij hoog, er is veel bewegingsvrijheid voor de benen en de a-stijlen zitten ver naar voren.

Dat er serieus werk is gemaakt van het isoleren van motorgeluid, merken we na het invoegen op de snelweg. Ook al zijn het maar drie zuigers die op en neer stampen, motorlawaai is er niet. Zelfs niet bij een tempo van 160 km/h. De niet al te straf afgestelde vering en demping dragen eveneens bij aan de volwassen indruk die deze Tsjechische dwerg maakt. Op de achterbank heb je met een lengte van 1,91 m weinig te zoeken, dat is duidelijk. De kofferruimte is met zijn inhoud van 251 liter bijna even groot als die van een Peugeot 207. We moeten nog wel even wachten op de Citigo: pas tegen de zomer van 2012 komt Skoda’s volkswagen naar Nederland.

Bron: Autoweek.nl

Skoda heeft ook z'n vijfdeurs Citigo
Nu we inmiddels kennis konden maken met de vijfdeurs Volkswagen Up, wekt het geen verbazing dat ze bij Skoda ook stonden te trappelen om hun vijfdeurs Citigo vrij te geven. Hier is-ie voor het eerst.

Skoda doet niet te moeilijk bij de introductie van de Citigo met vijf portieren: de techniek is exact gelijk aan die van de driedeurs versie. Dat betekent dat de klant in de eerste instantie de keuze heeft uit een 1,0-liter met 60 pk of eenzelfde blokje met 75 pk. In tegenstelling tot bij Volkswagen (GT Up) is er nog niets bekend over de komst van een snellere Citigo.

Ook wat betreft de meerprijs voor de twee extra portieren hebben we nog geen officieel bericht van Skoda. Bij de Volkswagen Up is de meerprijs van de vijfdeurs versie echter 315 euro, en het ligt voor de hand dat de meerprijs bij Skoda daar niet veel van zal afwijken. Nu nog de vijfdeurs Seat Mii, en de drieling is ook qua vijfdeurs hatchbacks compleet!
Afbeelding

Bron: Autoweek.nl

Skoda Citigo Rally gooit haren los bij Wörthersee
De Skoda Citigo een braaf autootje? Niet bij het jaarlijkse GTI-treffen bij de Wörthersee! Skoda neemt namelijk de dikke Citigo Rally Concept mee.

De Citigo Rally, die alleen nog op een schets te zien is, is geïnspireerd op de Fabia waarmee Skoda rally's rijdt. De Citigo Rally onderscheidt zich van de gewone versie door een grote voorbumper, grote luchtinlaten en een flinke voorspoiler. Aan de achterzijde zien we een centraal geplaatste uitlaat en een grote 'taartschep'. De Rally staat op 18-inch lichtmetaal. Over de techniek meldt Skoda niets.
Afbeelding

Ook laat Skoda nog een Citigo DJ Car zien. Vanavond zal 'een internationaal bekende DJ' vanuit die flink aangepaste auto een DJ-set verzorgen. Aangezien Skoda de laatste tijd veel heeft samengewerkt met Neerlands DJ-trots Tiësto, gokken we dat hij vanavond optreedt in Oostenrijk. Van deze Skoda Citigo DJ Car is momenteel helaas nog geen beeld beschikbaar.

Bron: Autoweek.nl
Skoda Citigo de prijzen:

    ■ Easy 1.0 MPI 44 kW/60 pk – €7.990
    ■ Active 1.0 MPI Greentech 44 kW/60 pk – €8.390
    ■ Ambition 1.0 MPI Greentech 44 kW/60 pk – €8.940
    ■ Ambition 1.0 MPI Greentech 55 kW/75 pk – €9.490
    ■ Tour 1.0 MPI Greentech 55kw/75pk – €9.790
    ■ Elegance 1.0 MPI Greentech 44 kW/60 pk – €9.690
    ■ Elegance 1.0 MPI Greentech 55 kW/75 pk – €10.240

Bron: Autoblog.nl

Ook handig: www.skoda.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
MeerArosa
Moderator
 
Berichten: 2612
Geregistreerd: 9 feb 2008 19:52:20
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Skoda Citigo - nieuwstopic

Berichtdoor Sanny » 16 mei 2012 12:00:03

Ik heb met de Citigo gereden op de Libelle Zomerweek (ja, zeg maar niets...) om dat 'City Safe Drive' uit te testen.
Heel apart, met 30 op een muur afrijden, en net op het moment dat je denkt, dit gaat echt fout, sta je meteen stil, heel apart!
- VW Lupo 1.4, rood, 1998 (ex)
- VW Lupo FSI 1.4, zwart, 2001 (ex)
- VW Lupo 3L 1.2 TDI, groen, 2001 (ex)
- Renault Twingo II, 1.5 DCi Dynamique, Phase II, zwart, 2012 (huidig)
Avatar gebruiker
Sanny
Freak
 
Berichten: 502
Geregistreerd: 30 maart 2010 21:10:51
Woonplaats: Apeldoorn area

Re: Skoda Citigo - nieuwstopic

Berichtdoor MeerArosa » 21 mei 2012 11:38:39

Skoda Citigo Rally is de baas der stadsauto’s

Skoda en rallyrijden? Dat gaat prima samen, kijk maar naar hun prestaties met de Fabia S2000. De kans dat ze ook met een Citigo daadwerkelijk het zand opzoeken is klein, maar het merk laat toch even wat spierballen zien met dit opgepompte breedbekkikkertje.

De bodykit van de Citigo Rally maakt hem wellicht iets minder parkeerbaar in de stad, maar ach, veel verder dan een autoshow links en rechts komt ‘ie waarschijnlijk niet. Heck, er ligt waarschijnlijk niet eens een motor in. Of moeten we dit soms zien als een voorbode op een Citigo RS, Skoda? In de uitgeklopte wielkasten vinden we overigens 18-inch OZ-velgen en op het dak plaatsten ze een luchthapper. En met de resterende lijm en/of schroeven werd een spoiler op de achterkant gezet.

Binnenin is een rolkooi geplaatst waardoor er geen plaats meer was voor een achterbank en voorin kan je in je raceoverall plaatsnemen in een Recaro-stoel. Het rallytuig werd uiteraard voorzien van vrouwelijk schoon dat ook bij de overige Skoda’s werd geparkeerd. Meer dergelijke oogsnoep in deze gallery.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Autoblog.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
MeerArosa
Moderator
 
Berichten: 2612
Geregistreerd: 9 feb 2008 19:52:20
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam


Keer terug naar Techniek & Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast