Velgen en Banden chaos

Alles over velgen & banden.

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Velgen en Banden chaos

Berichtdoor ThaSnipe » 15 jan 2015 20:12:03

Hey guys,

Om te beginnen, mijn eerste post hier. Ik ben al een weekje of 2 full time het forum aan het afspeuren en ik hier een hoop van geleerd, maar ik ben op bepaalde gebieden ook aardig de weg kwijt geraakt !

Ik ga Zaterdag bij m'n eerste autotje kijken en mede dankzij oom lief is het Volkswagen gevoel wel een beetje door gedrongen. Daarnaast is de Lupo een heerlijk ogend autotje, een maat van mij rijdt een Arosa en dat ding rijdt heerlijk. Dus ik denk dat het wel pluis zit Zaterdag !

Voor de Lupo ligt al een mooi projectlijstje klaar met onderdelen die er op/onder mogen! Enkel ben ik me nog aan het verdiepen op velgen gebied.

Er moet een strak setje velgen op, en als ik het zo zie wordt het waarschijnlijk 15 inch. Daarnaast wil ik de auto een lekker stukkie gaan verlagen, vriendin lief moet er ook nog in gaan rijden dus plat is niet de bedoeling, maar enkele wheelgap moet wel weg! Gezien de auto nog omlaag moet en ik ook een beetje aan de portemonnee wil denken dacht ik aan 6J (gezien benzine verbruik etc. ziet er ook niet lelijk uit!). Echter staat grip en wegligging wel in goeie balans met benzine verbruikt.

Wat voor een banden gaan hier onder ? En heb ik een beetje gelijk kwa velgen logica ?

Help is nodig ! Alvast bedankt,
- Dion / ThaSnipe
ThaSnipe
Newbee stage 2

Re: Velgen en Banden chaos

Berichtdoor DaveyK » 15 jan 2015 20:51:39

Welkom!
Ik zou eerder kijken voor 7J velgen. Die zijn iets breder, maar staan naar mijn mening perfect onder een Lupo/Arosa
Afbeelding
DaveyK
Beheerder

Berichtdoor ThaSnipe » 15 jan 2015 21:35:28

edit: Dubbelpost ! Excuus !
Laatst bijgewerkt door ThaSnipe op 17 jan 2015 21:16:21, in totaal 1 keer bewerkt.
ThaSnipe
Newbee stage 2

Berichtdoor ThaSnipe » 16 jan 2015 19:48:48

DaveyK schreef:Welkom!
Ik zou eerder kijken voor 7J velgen. Die zijn iets breder, maar staan naar mijn mening perfect onder een Lupo/Arosa

Ten eerste, dankjewel ! Zo te zien is het hier een hartstikke vriendelijke forum (ook voor mensen die er wat minder verstand van hebben :roll:) !

Waar ik wel benieuwd naar ben zijn bandenmaten, want die gaan me iets te boven.
Wat voor een bandenmaat gaat er om 15 inch 7J velgen ? Dit zonder dat de banden getrokken staan of zich in je wielkast gaan graven !
ThaSnipe
Newbee stage 2

Berichtdoor Yor » 16 jan 2015 23:40:21

Hoi Dion.

Het ligt er aan wat je prettig vind rijden. Ik rij momenteel 15" 6J met 195/45/15 en een lichte (-4cm) verlaging.
Qua grip mag ik niet klagen. de 195 breedte is echt fijn om mee te rijden. Respectievelijk zou dit natuurlijk op 7J ook
prima gaan. Al zou het wel uit moeten komen met de ET waardes. Ik rij gemiddeld 1/15. Met de standaard 6j 14" op 185/55/14 reed
ik gemiddeld 1/17.

Getrokken banden vind ik erg mooi staan! Rijden met (extreem) getrokken banden wat ook een plattere band betekend, lijkt me niet fijn rijden, alsmede een smaller loopvlak. Ik rij regelmatig een stuk snelweg en zelfs met deze platte (195/45) banden is 200km toch een ander verhaal op 50/55/60 banden. Wel is de grip fijn, zelfs in zijknatte situaties.
Yor
Opper spammer

Berichtdoor Lukoo » 18 jan 2015 12:22:09

ThaSnipe schreef:
DaveyK schreef:Welkom!

Ten eerste, dankjewel ! Zo te zien is het hier een hartstikke vriendelijke forum (ook voor mensen die er wat minder verstand van hebben :roll:) !

Waar ik wel benieuwd naar ben zijn bandenmaten, want die gaan me iets te boven.
Wat voor een bandenmaat gaat er om 15 inch 7J velgen ? Dit zonder dat de banden getrokken staan of zich in je wielkast gaan graven !

als je naar een bandenboer gaat zal hij waarschijnlijk adviseren om bandenmaat 195/45/15 om 15 inch banden te leggen met een breedte van 7J.

dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

echter zal verlagen dan niet gaan, het loopt heel snel aan (vooral aan de voorkant als je instuurt en dan een hobbel of kuiltje in de weg raakt). ik spreek hier ook uit ervaring :thumbup:

als je met 7J echt laag wilt gaan zal je toch eerder aan 165/50/15 moeten denken, dat had ik zelf en dennio had zelfs nog een maatje dunner

dat ziet er zo uit qua stretch:
Afbeelding

en dit was met Nankang banden (dennio's oude wagen) hij had bandenmaat 165-45-15:
Afbeelding
Lukoo
Freak

Berichtdoor ThaSnipe » 23 jan 2015 13:29:30

Hey guys,

Hartstikke bedankt voor alle antwoorden ! Ik ga er nog eens diep over nadenken.
De Lupo waarbij ik ging kijken is niks geworden, maar ik heb gister wel een Arosa 1.4 aangeschaft.
Nog even een weekje wachten tot die helemaal rijklaar is en dan ophalen !

Qua velgen ben ik er nog niet helemaal uit. Ik ben het inderdaad eens dat 15 inch heel erg netjes staat!
Aan de andere kant, als ik er 14 inch onder krijg, zonder getrokken bandjes en dan nog steeds omlaag kan heb ik er denk ik ook niet veel problemen mee.

Het belangrijkste is vooral het aanbod op de markt ! Ik kan wel willen, maar als het niet te koop is gebeurt er vrij weinig :lol:
ThaSnipe
Newbee stage 2

Keer terug naar Velgen & Banden